بیوگرافی

بیوگرافی بازیگران خوانندگان و سرشناسان ایران و جهان

بیوگرافی

بیوگرافی بازیگران خوانندگان و سرشناسان ایران و جهان

بیوگرافی ترانه علیدوستی (شهرزاد)

 

 بیوگرافی ترانه علیدوستی (شهرزاد)


ترانه علیدوستی (زاده ۲۲ دی ۱۳۶۲، تهران) بازیگر سینما و تئاتر و مترجم اهل ایران است.  وی متأهل و دارای یک فرزند می‌باشد. در ویژه نامه شماره ۱۰۰ ماهنامه «صنعت سینما» که نگاهی است به سینمای ایران در دهه هشتاد، به انتخاب ۱۳۰ نویسنده و منتقد سینمایی به عنوان بهترین بازیگر زن دهه انتخاب شد.  همچنین در سال ۱۳۹۰، ماهنامه سینمایی فیلم او را به عنوان بهترین بازیگر زن دهه ۸۰ انتخاب کرد.


زندگی شخصی و خانواده

ترانه علیدوستی در دورهٔ راهنمایی، دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل کرد که کلارینت و پیانو می‌زد. در دورهٔ دبیرستان مشغول تحصیل در رشتهٔ علوم تجربی بود که در کلاس‌های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد. سال ۱۳۷۹ از طریق همین کلاس‌ها برای بازی نقش «ترانه پرنیان» در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم انتخاب شد و با بازی در این فیلم وقفه‌ای در تحصیلاتش افتاد که سرانجام در رشتهٔ کامپیوتر دیپلم گرفت.


پدر او، حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان کنونی فوتبال ایران است. مادر وی نادره حکیم الهی سنگ تراش و مجسمه ساز است. برادرش در چهارشنبه‌سوری سال ۱۳۸۳ فوت کرد. این اتفاق دقیقاً در همان روزهایی اتفاق افتاد که علیدوستی مشغول بازی در فیلم چهارشنبه سوری بود، فیلمی که در آن با درخشش در نقشی متفاوت توانست جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر توانا تثبیت کند.


ترانه در تابستان ۱۳۹۰ ازدواج کرد و در پاییز ۱۳۹۲ دخترش (حنا) بدنیا آمد. او همچنین در گفت و گویی که با همشهری ۶و۷ داشته، گفت زمانی که پروژه شهرزاد کلید خورد (۲۳آذر۹۳) دخترم یک‌سال و سه‌ماهه بود. اتمام کار شهرزاد دقیقاً مصادف شد با دو سالگی دخترم که الان دقیقاً دو سال و سه‌ماهه است و من در این مدت در تمام لحظه‌های فیلمبرداری شاهد بزرگ شدنش از نزدیک بودم.


سینما و تئاتر

ترانه علیدوستی در دورهٔ دبیرستان مشغول تحصیل در رشتهٔ علوم تجربی بود که در کلاس‌های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد. سال ۱۳۷۹ از طریق همین کلاس‌ها برای بازی نقش «ترانه پرنیان» در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم انتخاب شد او برای بازی در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر، جایزهٔ نخل زرین از سومین جشنوارهٔ اجتماعی آبادان، جایزهٔ منتقدین و نویسندگان سینمای ایران و همچنین جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو (سوئیس) را دریافت کرد. روند موفقیت‌های او با فیلم دومش شهر زیبا ادامه یافت. علیدوستی پس از تجربه‌های موفق سینمایی‌اش، بازی در عرصه تئاتر را نیز با نمایش «فنز» تجربه کرد. این نمایش با استقبال بسیاری روبه‌رو شد. سال ۱۳۸۰–۱۳۷۹ یک دورهٔ فیلمنامه‌نویسی در کلاس‌های حوزه هنری گذراند. او تا سال ۱۳۸۲ در فیلمی حضور نداشت و بیشتر به علایق دیگرش مثل نوشتن و موسیقی می‌پردازد.


تلویزیون

ترانه علیدوستی که تا کنون در هیچ نوع سریال تلویزیونی حضور نداشته دربارهٔ حضور نیافتن خود در سریال‌های صدا و سیما اینگونه سخن گفت: من در تلویزیون بازی نمی‌کنم. ۱۲ سال هم هست که بازی نمی‌کنم. چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. قبلاً هم گفته‌ام. انتخاب کرده‌ام. حتی سریال‌های سطح بالاتر ما نهایتاً دستخوش یک جهت گیری بی‌موردی در پخش می‌شوند. من کسانی را که در تلویزیون کار می‌کنند قضاوت نمی‌کنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند. ما در این جایگاه قرار داریم که قضاوت شویم.


سینما

سال نام فیلم نقش کارگردان یادداشت و زمان پخش جشنواره فیلم فجر

۱۳۹۴ فروشنده اصغر فرهادی

۱۳۹۳ مادر قلب اتمی علی احمدزاده بایگانی شد.

استراحت مطلق سمیرا عبدالرضا کاهانی ۱۱شهریور ۱۳۹۴

۱۳۹۱ زندگی مشترک آقای محمودی و بانو ساناز روح‌الله حجازی سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر

آسمان زرد کم عمق غزل بهرام توکلی ۱۳۹۲ کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن(۳۱مین جشنواره)

۱۳۹۰ پذیرایی ساده لیلا مانی حقیقی ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن(۳۰مین جشنواره)

انتهای خیابان هشتم نیلوفر علیرضا امینی فروردین ۱۳۹۱

۱۳۸۹ هر چی خدا بخواد پارمیدا نوید میهن‌دوست اولین همکاری با رضا عطاران

۱۳۸۸ راز دشت تاران پرستار هاتف علیمردانی

و محمد لطفعلی سال ۱۳۸۹

زندگی با چشمان بسته پرستو رسول صدرعاملی شهریور ۱۳۹۰

۱۳۸۷ درباره الی الی اصغر فرهادی بهمن ماه ۱۳۸۷

تردید مهتاب واروژ کریم مسیحی بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن(۲۷مین جشنواره)

شیرین (فیلم) ترانه علیدوستی عباس کیارستمی

۱۳۸۶ کنعان مینا مانی حقیقی مهرماه ۱۳۸۷

۱۳۸۴ چهارشنبه سوری روحی اصغر فرهادی سال ۱۳۸۴ تقدیر شده برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن(۲۴مین جشنواره)

۱۳۸۲ شهر زیبا فیروزه اصغر فرهادی سال ۱۳۸۲ کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن(۲۲مین جشنواره)

۱۳۸۰ من ترانه ۱۵ سال دارم ترانه پرنیان رسول صدرعاملی سال ۱۳۸۰ برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن(۲۰مین جشنواره)


جوایز و افتخارات

کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن از انجمن منتقدان برای آسمان زرد کم عمق - ۱۳۹۲

برنده جایزه پروین (به همراه لیلا حاتمی و نگار جواهریان) - ۱۳۹۱

تقدیر شده برای بهترین بازیگر از جشنواره وزول برای پذیرایی ساده - ۱۳۹۱

کاندید بهترین بازیگر از سی و یکمین جشنواره فجر برای آسمان زرد کم عمق - ۱۳۹۱

برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن برای پذیرایی ساده - ۱۳۹۱

کاندید بهترین بازیگر از سی امین جشنواره فجر برای پذیرایی ساده - ۱۳۹۰

کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن از سومین جشن انجمن منتقدان برای تردید - ۱۳۸۸

کاندید بهترین بازیگر از بیست و هفتمین جشنواره فجر برای تردید - ۱۳۸۷

کاندید بهترین بازیگر از دهمین دوره جشن خانه سینما برای چهار شنبه سوری - ۱۳۸۵

تقدیر شده برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن در جشنواره فجر برای چهار شنبه سوری - ۱۳۸۴

کاندید بهترین بازیگر از جشن خانه سینما برای شهر زیبا - ۱۳۸۳

کاندید بهترین بازیگر از بیست و دومین جشنواره فجر برای شهر زیبا - ۱۳۸۲

برنده جایزهٔ نخل زرین بهترین بازیگر زن از سومین جشنوارهٔ اجتماعی آبادان برای من ترانه ۱۵ سال دارم - ۱۳۸۱

برنده جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنوارهٔ فیلم لوکارنو سوئیس برای من ترانه ۱۵ سال دارم - ۱۳۸۱

برنده جایزه بهترین بازیگر زن از انجمن منتقدین و نویسندگان سینمای ایران برای من ترانه ۱۵ سال دارم - ۱۳۸۱

برنده سیمرغ بهترین بازیگر زن از جشنواره فجر برای من ترانه ۱۵ سال دارم - ۱۳۸۰

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد