بیوگرافی

بیوگرافی بازیگران خوانندگان و سرشناسان ایران و جهان

بیوگرافی

بیوگرافی بازیگران خوانندگان و سرشناسان ایران و جهان

پرفسور محمد حسابی




بیوگرافی پرفسور محمد حسابی

سید محمد حسابی در سال 1281 (ه.ش) از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شدند. پس از سپری کردن چهار سال از دوران کودکی، از تهران به همراه خانواده‌ی خود عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت با تنگدستی و مرار‌ت‌های دور از وطن، در مدرسه‌ی کشیش‌های فرانسوی آغاز کردند. ایشان قرآن کریم را حفظ و به آن اعتقادی ژرف داشتند.

شروع تحصیلات متوسطه‌ی ایشان مصادف با آغاز جنگ جهانی اول و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان بیروت بود. ایشان در سن هفده سالگی لیسانس ادبیات، در نوزده سالگی لیسانس بیولوژی و پس از آن مدرک مهندسی راه و ساختمان را اخذ کردند. استاد همچنین در رشته‌های پزشکی، ریاضیات و ستاره‌شناسی به تحصیلات آکادمیک پرداختند.
شرکت فرانسوی به پاس قدردانی، استاد را برای تحصیل به کشور فرانسه اعزام کردند. در سن 25 سالگی دکترای فیزیک خود را با ارائه‌ی رساله‌ای تحت عنوان حساسیت سلول‌های فتو‌الکتریک با درجه‌ی عالی از دست بزرگ‌ترین دانشمند روز جهان، پرفسور جابری دریافت کردند و ایشان در چند رشته‌ی ورزشی موفقیت‌هایی کسب کردند.

ساخت اولین رادیو در کشور 1307 ه. ش، ایجاد اولین آزمایشگاه علوم پایه در ایران 1309 ه. ش، تأسیس اولیل بیمارستان خصوصی در ایران به نام مادر گرامی‌شان، راه‌‌اندازی اولین مرکز زلزله‌شناسی کشور دانشگاه تهر ان 1330 و پایه‌گذاری مرکز تحقیقات و تأسیس اولین راکتور اتمی در دانشگاه تهران، تأسیس اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره‌ها در شیراز 1335، پایه‌گذاری مرکز مخابرات اسد‌آباد همدان 1345، خریدن زمین در کره‌ی مریخ 1346، اولین هرلو‌گرام ایران گروه فیزیک دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران 1347، تأسیس انجمن موسیقی ایران در زیر‌زمینی با تجهیزات روز جهانی در بلوار کشاورز 1350، پژوهش و صنعت مکانیک هیدرودینامیک انرژی‌های نو و نا‌محدود 1359، تشکیل و کمیته‌ی پژوهشی فضای ایران 1360، استفاده از انرژی خورشیدی برای اولین بار در ایران 1362، فعالیت در سه نسل کاری و آموزش هفت نسل استاد و دانشجو از خدمات ارزنده‌ی پرفسور حسابی به شمار می‌رود و در زمینه‌ی تحقیق‌ علمی، 25 مقاله، رساله و کتاب از ایشان به چاپ رسیده است. ‌‌اندازی اولین مرکز زلزله‌شناسی کشور دانشگاه تهر ان 1330 و پایه‌گذاری مرکز تحقیقات و تأسیس اولین راکتور اتمی در دانشگاه تهران، تأسیس اولین مرکز مدرن تعقیب ماهواره‌ها در شیراز 1335، پایه‌گذاری مرکز مخابرات اسد‌آباد همدان 1345، خریدن زمین در کره‌ی مریخ 1346، اولین هرلو‌گرام ایران گروه فیزیک دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران 1347، تأسیس انجمن موسیقی ایران در زیر‌زمینی با تجهیزات روز جهانی در بلوار کشاورز 1350، پژوهش و صنعت مکانیک هیدرودینامیک انرژی‌های نو و نا‌محدود 1359، تشکیل و کمیته‌ی پژوهشی فضای ایران 1360، استفاده از انرژی خورشیدی برای اولین بار در ایران 1362، فعالیت در سه نسل کاری و آموزش هفت نسل استاد و دانشجو از خدمات ارزنده‌ی پرفسور حسابی به شمار می‌رود و در زمینه‌ی تحقیق‌ علمی، 25 مقاله، رساله و کتاب از ایشان به چاپ رسیده است.

استاد تنها شاگرد ایرانی پرفسور انیشتین بوده و در طول زندگی با دانشمندان تراز اول جهان تبادل‌نظر داشته‌اند. پرفسور حسابی در 12 شهریور در بیمارستان ژنو بدرود حیات گفتند و مقبره‌ی ایشان در زادگاه خانوادگی‌شان، در شهر تفرش قرار دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن نوری پنج‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 02:49 ق.ظ

اشتباها نام پرفسور حسابی محمد نوشته در این متن. پرفسور محمود حسابی شاگرد انیشتین بودند.
محمد برادر پرفسور حسابی بودند که متاسفانه نتونستم از سرنوشت ایشون مطلع بشم. لطفا اصلاح فرمایید

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد